Jag vill starta en nördpod eller var är brudarna?

Det senaste året har jag lyssnat ganska mycket på podcasts. Eller ja, ganska mycket på en del podcasts. Jag har blivit ganska nischad i mitt lyssnande och på grund av det så lyssnar jag nästan bara på poddar med män. Men varför då, det finns ju jättebra poddar med tjejer också? Ja, fast jag gillar nördiga grejer. Jag gillar prat om sci-fifilmer, om drakar, om böcker, om tv-serier och superhjältar. Måhända att jag bara varit jävligt dålig på att googla fram de rätta eller bara varit för lat för att söka mig i vidare kretsar men alla poddar jag hittar och gillar om det här är med nästan uteslutande män.

Det här är något som irriterar mig litegrann. Var är tjejerna som gillar rymdskepp och att diskutera Batman? De finns och nån av dem måste väl ha kommit på tanken att starta en egen podcast? (Notera nu att jag själv inte hittat dem, säger ej kategoriskt att det inte finns och vill väldigt gärna ha tips om dem).

Så jag tänkte varför inte starta en egen? Twittrade ut detta och fick en massa retweets, långt fler än vad jag är van vid att få. Och i slutet av dagen hade jag några intressanta leads som jag inte riktigt följt upp än, söndag som det är. Men vad som slog mig under dagen var ett par saker.

1. Några stycken sade: att det låter intressant, men jag tror inte jag vet tillräckligt mycket för att faktiskt våga prata om det så att en allmänhet kan lyssna.

2. Några stycken sade: jag kan ALLT om Harry Potter <3.

Ok jag har verkligen inte nått alla, jag vet att det finns många fler, som inte sett mina tweets, folk vars tweets jag inte sett. Men det var ändå intressant med gensvaret just eftersom det gäller tjejer och nördkultur. Först och främst det här med att inte veta tillräckligt mycket. Jag är inte nischad inom något särskilt, jag har aldrig spelat rollspel eller särskilt mycket datorspel och jag har inte läst alla böcker i hela världen. Jag kanske inte kan komma med djuplodande analyser om varför det är metaforiskt viktigt att det är en kvinna som mentalt kommunicerar med skogsvärldens själ i Michael Cobleys böcker men jag tycker om att prata om det. Jag gör det gärna och ofta och skulle inte se något problem i att göra det i ett format där många utöver den som sitter mittemot mig kan höra vad jag säger. Men hur ska jag kunna hitta en till som vill det om de som är intresserade inte vågar för att de tror att de inte vet tillräckligt? Är det för att nördkulturen är en så allmänt manligt dominerad värld och att som kvinna får en räkna med mothugg om en pratar om ”deras” domäner? Att säga fel och därmed bli stämplad som det djupt problematiska uttrycket Fake Geek Girl? Jaha där sitter hon och tror att hon vet någonting om rymdskepp fastän hon inte fattat ett skvatt om vad en inertia suppressing engine skulle kunna ha för inverkan på rymdfarten eller nu pratar hon om alvers släktband fastän hon inte ens har läst ALLT som Tolkien någonsin har skrivit? Nu ska vi minsann berätta för henne att hon inte vet någonting alls och att hon minsann inte är en nörd bara för att hon gillar Liftarens Guide till Galaxen. Hon har ju aldrig ens spelat rollspel.

Detta är ju någonting som händer när kvinnor rör sig in över gränserna, det har vi sett förut många gånger och någonstans så vet jag ju sorgligt nog att det är att vänta om en gör något sånt här men jag vill inte att det ska låta hindra mig och det vore så sorgligt att veta att kvinnor som VILL prata om nördiga saker skulle låta bli bara för att hon känner att hon kanske inte vet tillräckligt. Det en inte vet kan en lära sig, så jäkla enkelt är det.

Och det andra, Harry Potter, som jag på något vis kopplar samman med det ovan. Några som hörde av sig och ba’ FAN vilken bra idé, jag kan ALLT om Harry Potter!

Är det det som lämnats till kvinnorna? Den delen av nördkulturen (ja, för det handlar om fantasy så jag räknar det dit), det område där även kvinnor kan känna att jag vet allt därför att männen inte riktigt känner att det är på riktigt, liksom lite nörd light eftersom det inte finns ett stort mytos att luta tillbaka det mot? Ja, jag har läst Harry Potter. Första boken kom när jag var typ 13 och det låg liksom i tiden. Ja, jag gillar böckerna och ja, pratar en om fantasy som format litteraturläsande så måste väl de nämnas. Men i det här läget känns det som att via det intresse jag fått hittills för att starta en pod så är det några tjejer som inte vågar och några tjejer som ÄLSKAR Harry Potter och gärna vill prata om det. Men det är ju inte en Harry Potter-pod jag vill göra. Och jag vill verkligen inte racka ner på dem som älskar Harry Potter, men när det halvtimmesavsnittet är över, vad kommer då?

Jag vill prata historia och hur litteraturen har ändrats utefter rådande världsbild. Från dystopiska framtidsskildringar på 50-talet, postapokalyps och rymdfärder och vilket påhittat universa som har bäst förankring i fysik och om Dr Who och varför han behöver en mänsklig kompanjon för att lyckas och varför drakar är så fascinerande och om hur de olika sorterna av magi som gestaltas inom fantasylitteraturen skiljer sig åt. Och jag vill prata om superhjältar och på vilket sätt deras framfart påverkar resten av världen, det som inte syns i filmerna eller serierna. Jag vill ha bokcirklar och filmcirklar och och och….

Det finns så väldigt mycket jag vill prata om. Jag kan inte allt, jag kan lite om en del och det räcker. Jag vill att någon ska göra det med mig. Inte som kvinnlig bisittare,  inte som gäst i ett avsnitt då och då, utan kvinnor, tillsammans. Så att det åtminstone finns alternativ. Poddarna jag lyssnar på är bra. Det är smarta killar, det är pålästa killar. De analyserar och vänder på saker och förenas gemensamt i sina intressen och det är ju precis det jag vill göra också, så VAR ÄR BRUDARNA?

(OBS notera nu att jag verkligen inte säger att det inte finns, TIPSA MIG om tjejnördpoddarna, jag vill hitta dem!)

Detta inlägg publicerades i Bokcirkel, Film, isse-med-boken, Podcast, Populärkultur och märktes , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jag vill starta en nördpod eller var är brudarna?

  1. Det förvånar mig inte alls att flera tjejer kommenterade med att det låter intressant men inte tror att de kan tillräckligt osv. Jag tror jag var en av de tjejerna som twittrade det igår till dig. Som grupp är tjejer rätt hårt fostrade i att inte tro på sig själv och andra viktiga komponenter tar du upp i inlägget. Det är en mansdominerad värld, rädsla för att bli kallad Fake Geek Girl och att en inte sitter på tillräckligt mycket kunskap för att våga ha åsikter och delta. Ju mer jag tänker på detta blir jag förbannad. Arg på mig själv och arg på omvärlden, och den ilskan triggar igång ett ”Fan, det vore ju skitkul att få vara med i ett sånt här projekt! Inte ska jag väl låta patriarkatet hindra mig ifrån det!?”. Sen kan det förstås komma andra hinder i vägen. Som ekonomi, bor inte i Göteborg och andra omständigheter men jag vill inte låta patriarkatet och rädsla ska vara ett av dem hindrerna.
    // http://www.altheatrollet.blogg.se

    • isalu507 skriver:

      Det gör mig skitarg också, för jag tror att många skulle vara otroligt bra i podformat! Har hur många kompisar som helst som är skitsmarta och kan hur mycket som helst men som ändå resonerar typ: näe men ”de” (oklart vilka…) kan mer än mig så därför låter jag bli. Ungefär. Jag tänker att en måste ju köra ändå! Och jag hoppas att du inte tog det som kritik mot DIG att jag skrev om det här, det är mest bara en reflektion över att jag tycker det är skittråkigt att det ser ut som det gör.

      • Nej, jag tog det inte alls som personlig kritik utan inser att jag, och många med mig har den rädslan och tankarna innött sen barndom att inte försöka ens, för ”andra kan mer än mig.”
        Men som du säger, en måste fasen testa! Vad är det värsta som kan hända? Det kanske blir jättekul och lyckas. Eller kanske får en jättemycket skit ifrån näthatare men då visar det ju bara att en nördig kvinnopod behövs ännu mer.

  2. syndi86 skriver:

    Jag måste erkänna att nu när du pointat ut det så är det nog ett ganska ovanligt fenomen det här med ”geek-girls” ( eller hur du nu ville mynta det )… Fan-girls är väl något kändare, aka skrikande brudar med slash-fiction tendenser.
    Personligen så växte jag upp som något av en tom-boy med allt vad det innebar ( he-man figurer och stålmannen-cape ) och detta är ju något som följt med även i vuxen ålder.
    Så, det jag vill så klumpigt få sagt är det att jag tycker det är en jätte bra idé att försöka hitta nåt typ av forum där tjejer/ kvinnor får diskutera och ta del av allt ifrån warpspeed till trikåer 🙂

  3. Bumpi skriver:

    Åh vilken rolig ide! Har själv funderat på att det hade varit kul att starta en ”nörd”-pod som handlar om allt et jag tycker är roligt med spel, film, serier, böcker och merch. Fast bara i tanke stadiet..

Lämna en kommentar