Jag var en hangaround, inte en fake rollspels-girl

Häromdagen spelade jag in avsnitt två av Fake Geek Girl och i avsnittet diskuterade vi frågan om vi faktiskt någonsin mött en fake geek girl/guy. Och jag tänkte på mig själv. Eller snarare vari skillnaden mellan hangaraund/wannabee & fake ligger.

Jag har aldrig spelat rollspel på riktigt själv men under några år i tonåren hängde jag väldigt mycket med ett gäng som gjorde det. Först i en mörk och sunkig källarlokal nere vid gamla brandstationen, senare i en likaledes sunkig men aningens mindre mörk lägenhet på tredje våningen i ett hus på Wetterlinsgatan. Kartellen hette deras förening och jag var en av deras kanske tre-fyra hangarounds. Jag var där ofta, flera gånger i veckan, sov över på helgerna. När killarna (för det var mest killar) spelade satt jag och läste, gjorde läxor, hängde med de som inte spelade (dvs de andra hangaroundsen) eller sov. Vi hade fester därnere ibland, lånade ut böcker till varandra, förberedde vissa politiska aktioner, slog sönder saker med brandyxan, bara hängde extremt uttråkade eller åkte ut på utflykter. Själva rollspelen intresserade mig inte så mycket, jag blev tillfrågad att vara med och tackade nej alla gånger utom en. När vi skulle sova läste jag högt ur H.P Lovecraft-noveller, om det inte fanns tillräckligt med soffor åt alla, eller även när det fanns det, var Simon snubben jag alltid sov brevid.

Vad gjorde det här mig? Var jag en Fake Geek Girl? Som hängde med rollspelarna, försökte få deras uppmärksamhet. Som låtsades att jag var intresserad av det de gjorde för att bli accepterad, hoppades att ingen skulle upptäcka att jag inte var på riktigt? Jag kallade mig själv, och kallar fortfarande när jag tänker på det, en hangaround. Inte en wannabe, eftersom jag inte var intresserad av rollspelen utan av människorna som spelade. Inte fake rollspels-girl, eftersom jag aldrig utgav mig för att spela rollspel. Utan en hangaround. Jag vet inte hur folk såg på mig utifrån, tjejen som hängde med rollspelssnubbarna hela tiden. Jag hade åtminstone roligt.

I podden kom vi inte lite på det här med att klumpa ihop kategorier av människor. Att en del de som tas för fake whatever girls/guys kanske är hangarounds som jag. Som för folk utanför kretsen tas för fake för att de är där för att ha kul med sina kompisar som i sin tur är hardcorefans till vad det nu kan tänkas vara. Jag är ingen metaltjej, men jag vet inte hur många metalspelningar jag gått på med vänner för att det är umgänget som är det viktiga inte det som händer under tiden. Gör det mig till fake metal girl då? Snarare solidarisk och villig att för mina vänners skull utforska nya saker. Under tonåren var den saken rollspelsvärlden, vilket inte var för mig. Men människorna som var där var det. Så, hangaround. Inte fake.

Och nej. Jag störde dem aldrig när de spelade. De hade regler. Ville jag vara med fick jag, men ville jag inte skulle jag inte störa. Fair enough.

Det här inlägget postades i Vardag och sånt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Jag var en hangaround, inte en fake rollspels-girl

  1. anna linnea skriver:

    Jag kom på nu alldeles för sent att tipsa om att Cirkus Miramar spelar i Trollhättan ikväll, ett stenkast från Göteborg nästan. 😉 Vet inte om du sett dem live, jag såg dem senast för ca 8 år sedan så det började bli dags igen.

  2. anna linnea skriver:

    Ok, vad trist, jag var där, det var superfint! Kände mig som 16 igen. Svärfar 70 år tyckte att det inte var fullt lika bra som Sven-Ingvars men han och alla andra var glada ändå. Några nyare låtar spelade de (typ 2007 och framåt), men också en hel del gammalt och även Isabelle-låten!

Kommentera

