Övervikt är inte en ätstörning.

Snabb grej om övervikt och folks förmåga att lägga sig i ens matvanor. Lady Dahmer postade detta igår och som en lite reaktion fick hon en kommentar (från Fia, skriven 14:40) där följande citat stod:

…när det tydligt handlar om ätstörningar MÅSTE man ju agera. Det går ju inte att låta sina vänner svälta ihjäl sig. Däremot är det konstigt att anorexi är ok att lägga sig i, men fan ta den som påpekar att nån kanske skulle gå ner i vikt.

Ska jag förklara min egen situation? Under större delen av mitt liv har jag varit överviktig. Som mest till mina 164 cm vägde jag 87 kilo. Ingen massiv övervikt, jag hade inga problem med hälsa eller rörlighet, men det var 20 kilo som satt där. När jag var tjock åt jag en massa. Mat, godis, glass. Jag älskar ju mat liksom. Fram tills att jag var 19 var det inte ett problem. Jag åt, var tjock, jag rörde mig och jag var frisk. Jag hade inga problem med hälsan trots min övervikt. Många tyckte att jag skulle gå ner i vikt men jag orkade liksom inte riktigt. Jaja liksom.

Sen fick jag bulimi. Hela mitt ätmönster fuckades upp. Jag hetsåt, otroliga mängder. Jag kräktes. Varvade det med att hetsträna. And the funny thing? Utåt syntes inte ett jävla dugg. När jag blev ätstörd blev jag fruktansvärt noggrann med att det som syntes utåt var en sund tjej som åt som hon skulle och tränade en del. Jag gick ner väldigt mycket i vikt (87 till 61) under ett halvår och OJ vad mycket komplimanger jag fick. Vad duktig jag var som åt så bra, som tränade, som gick ner i vikt! Och jag mådde så jävla dåligt under tiden. Hade någon sagt till mig att VARFÖR GÅR DU NER SÅ MYCKET I VIKT MÅR DU BRA? kanske jag hade brutit ihop och bett om hjälp. Men det var det ingen som gjorde. Men när jag var tjock och mådde bra däremot då var det viktigt att säga till mig att GÅ NER I VIKT FÖR DET ÄR INTE BRA ATT VARA TJOCK!!!!

Så du människa som tror att för att en är tjock så hetsäter en och har ätstörning och därför ska man (måste man) vänligt påpeka för sina vänner att de kanske ska gå ner i vikt: HÅLL KÄFTEN. Var bara tyst. Övervikt är inte en ätstörning. Övervikt betyder inte att en svullar och hetsäter. Har din vän en ätstörning som hen ej berättat om så kommer du antagligen inte veta om den iallafall. Ätstörda är mycket bra på att dölja sånt. Men fortsätter du påpeka att hen kanske bör gå ner i vikt, sakta men säkert lär dina vänner hålla med om att de är tjocka, att de borde gå ner i vikt och sakta men säkert är en ätstörning skapad där det inte fanns någon förut. Grattis. Jävligt bra jobbat.

Det här inlägget postades i Ätstörning, Normer, Vardag och sånt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Övervikt är inte en ätstörning.

  1. christina skriver:

    fantastiskt inlägg, du är grym! ❤

  2. frida skriver:

    guuu vad bra du är, villa sprida över hela världen. har världen sett detta? om inte: varför.

Kommentera

