Skrivövning, 2

Det kändes som att luften i rummet började ta slut. Heltäckningsmattan liksom sög ut syret ur  luften. Dörren öppnades, nu var de två därinne.

Hej, Monica

Hej, Lisa.

De skakade hand och tittade på varandra.

Är du färdig?

Ja, det tog inte så lång tid.

De mätte varandra med blicken.

Vad gjorde du?

Abba. Av alla saker. Jag valde en Abba-låt. Klassiskt liksom. Du då?

Madonna.

Mm ok.

Hur reagerade de?

Jag vet inte riktigt. Hur borde de ha reagerat? De visade inte så mycket. Dig då?

De log mot mig i alla fall, sen får vi väl se. Sade de någonting om hur lång tid det skulle ta?

Nej, de sade bara tack och vänta i rummet med den andra tjejen. Du alltså.

Jo.

Hur fick du reda på det här?

Annonsen i tidningen förra veckan. Det är precis min grej, har gjort det förut. Du då?

Samma som du.

Har du erfarenhet från tidigare?

Nej, det är första gången.

Stämningen i rummet ändrades. En av dem insåg att hon satt med vad hon tolkade som ett trumfkort.

Jag har ju varit här förut. Eller ja, inte i just det här rummet, men här. Och sen, efteråt, med därute.

Jaha…ja jag tänkte bara att det kunde vara en kul grej. Kan kanske leda till något mer sen. Vi får se, det behöver ju inte betyda hela världen liksom.

Nej det är klart. Och om det inte skulle bli du så ska du ju absolut inte ge upp, det är jättekul när du väl kommer få chansen sen.

Fast det är väl inte klart att det inte kommer bli jag? De måste ju ändå överlägga och sådär först…

Jo, absolut. Men med tanke på min erfarenhet så…

Mmm kanske…fast jag är ju ändå här. Det fanns ju fler som du. De kanske letar efter något nytt oprövat.

De tittade på varandra lite mer noggrant nu. Det var inte riktigt spänt, men en liten kant hade rest mellan dem. En av dem hade rest sig och gick omkring. Fotstegen hördes knappt mot heltäckningsmattan.

Kan du inte sätta dig ner, du gör mig nervös

Jag har suttit ner så mycket idag, blir helt rastlös om jag inte får röra på mig. Har vi tur så får vi väl reda på det snart så att vi kan gå härifrån.

Ja, om de vet vem de vill ha så kommer de nog snart.

Mm antar det. Det hade varit så roligt att få chansen. Jag har ju alltid velat testa det här liksom, och det var ju faktiskt bara lite en chansning att komma hit.

Första gången jag var här blev det inte jag. Inte för att ta ner dig på något sätt, men bara så att du inte bygger upp dina förhoppningar för mycket.

Var du bland de två sista då?

Nej, men…

De måste ju gilla mig. Du såg ju hur många vi var från början.

Jo, alltså. Men jag har hört att de gör så ibland. Ger någon hopp fast de bestämde sig i första gallringen.

Det var definitivt spänt nu. Minuterna gick och rummet blev allt mer syrefattigt. Den som gick omkring satte sig ner igen, tog av sig tröjan.

Det är varmt härinne.

Ja. Gillar du inte det? Det blir varmt sen. Det måste du kunna hantera.

Men herregud det är klart.

Är du så nervös alltså? Om du inte klarar stressen här så kommer det gå åt helvete sen. Och då får de för att välja nån som inte har nån erfarenhet. Man måste jobba sig upp ju.

Jaså, måste man?

Ja, det är klart.

Hur många gick du på innan du fick ett uppdrag?

Eh…

Hur många innan du satt här, sist kvar väntandes på besked?

Alltså det kommer jag väl inte ihåg på rak arm?

Så vad du säger är att DU var tvungen att jobba dig upp? Att det tog tid innan du kom hit?

Ja så är det ju för de flesta och det är så man lär sig att hantera allt det här…

Mmm men nu är jag här nu. Och uppenbarligen gillade de mig. En del behöver inte jobba sig upp.

Men tyst bara. Vi får väl se.

De satt på varsin sida av rummet nu. Heltäckningsmattan dämpade alla ljud. De hade inte fått ta med sina telefoner så ingen distraktion, bara väntan.

Till dess att dörren till rummet öppnades.

Hej tjejer, ledsen att ni behövde vänta så länge. Vi var imponerade av er båda, men vi kunde bara välja en och idag blev det du, Lisa. Monica, tack för att du kom hit, hoppas du försöker nästa gång också!

Det här inlägget postades i skrivande. Bokmärk permalänken.

Kommentera

