När fick du en riktig komplimang sist?

Idag fick jag en komplimang. När fick ni det sist? Alltså en riktig komplimang. För något du jobbat för, kämpat med. Något du övat på, slipat, polerat. Inte för ditt utseende, sånt som sitter på ytan, utbytbart som kläderna på en klippdocka.

Jag fick komplimanger för mina knäböj idag. Och mina marklyft.

När jag flyttade till Australien 2008 började jag efter lite påtryckningar från mitt ex att styrketräna. Innan dess var jag tjejen som tränade massa pass men aldrig rörde maskinerna i gymmet och som aldrig skulle få för sig att gå i närheten av de fria vikterna. Vi var medlemmar på Spartans gym. Det var då, för fyra år sen, ett byggar- och styrkelyftargym. David var kompis med ett par av killarna, bland annat en som tävlat, och under hela det året fick vi hjälp med övningar, att hitta formen på dem. Knäböj är svårt. Marklyft också. Det är tunga övningar som involverar stora delar av kroppen och det gäller att ha koll på hållning, rygg, armar, ben, knän. Jag har jobbat som satan på det där. Att med 65 kilo på ryggen hålla en rak rygg och gå ner djupt (under parallellt, ja, mycket säkrare för knäna) och sen upp igen utan att släppa hållningen. Samma sak med marklyften. Att med 90 kilo i händerna inte släppa ryggen utan hålla hela vägen igenom.

Det är så sjukt effektiv träning. Och man blir stark! Att man blir! Så fantastisk känsla när det går framåt och en kan lägga på mer vikt. Älskar den känslan, av styrka, av funktionalitet. Helt ärligt var det nu ett bra tag sen jag tränade ”på riktigt.” Slöhet, lathet, omotivation och sen förkylning och halsfluss på det. Det är säkert ett halvår sen jag gjorde riktigt ordentliga knäböj. Men idag när jag körde klarade jag ändå 45 kilo (kändes så svagt!) och snygga var de.

Och komplimangen? Jag tränar med polisen. (Vi har gemensamt gym i källaren på polishuset. Fantastisk jobbförmån, även om mycket annat inte stämmer med arbetsplatsen. Vi har fritt gym. Det är i nuläget bara jag och två till på Pass som utnyttjar det. Jag har arbetskamrater som betalar över 400 spänn i månaden på gymmedlemskap när vi har det gratis.) En del hattar hit och dit men många är seriösa med vad de håller på med. Det tränar en gammal styrkelyftare där, Korven. Han är helt otroligt starkt, har tävlat i många år.

Han betraktade mitt första set knäböj, mitt andra set knäböj och ba’ ”De där är riktigt bra knäböj. Så djupa ser man inte ofta, det märks att du gjort det där förut, fin form!”

Där har vi en komplimang som jag med själ och hjärta tar till mig. Han fortsatte efter att jag marklyft lite med att fråga om jag hade tävlat på grund av den väldigt fina formen. Han blev förvånad när jag sade att jag bara tränade pga ville bli stark och att det var kul.

GIck från gymmet med lätta steg trots tröttheten. Här har vi något jag har tränat på som en motherfucker. Det är svett och tillrättavisningar och göra om och sen bara mata med övning. Jag är asbra på att göra tunga, fina, djupa knäböj. Det var en rimlig komplimang.

Det här inlägget postades i Träning, Vardag och sånt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till När fick du en riktig komplimang sist?

  1. Johanna skriver:

    Fy fan vad bra du är! Det är en komplimang att vårda! /Johanna

Kommentera

