Den musikredaktionella loopen

Hur upptäcker man nuförtiden ny musik? Ibland har jag tur och lyssnar på radio, eller råkar läsa om något band jag inte lyssnat på tidigare. Då och då får jag tips från folk jag är kär i (det är oftast de tipsen som jag faktiskt lyssnar på eftersom jag då vill ha något att prata med personen om.) Sådär gör väl alla? Men sen då? När jag inte orkar lyssna på radio utan bara poddar, och när jag inte blivit kär i någon ny på flera veckor eller inte läser några tidningar alls.

Nu sitter det still. Alla mina playlists har samma musik på sig. I lite olika konstellationer, men samma ändå. Det är bra, absolut. Min musiksmak rockar. Men hur ramlar man över de där nya favoritbanden? Låtarna som bara fastnar totalt som går på repeat en gång, fem gånger, tio gånger, i oändlighet repeat until fade? Det kommer mer och mer sällan nuförtiden. Ibland känns det som jag är fast i 2006 och att det inte har hänt något sen dess (trots att jag egentligen vet att det inte är sant, sen 2006 har jag t.ex. börjat lyssna på The Vaccines och Damien Jurado vilket jag inte gjorde innan.)

Förra årets höstlista. Jag försökte göra en ny, men det slutade bara med att jag hade samma låtar i en annan ordning.

(Ja, titeln är snodd från Obiter Dictum när de diskuterar hur de fastnar i den redaktionella loopen pga diskuterar samma ämnen gång på gång (vilket är vad jag verkligen gillar med den podcasten). Alla borde lyssna på OdPod.)

 Alltså fan vad bra Damien Jurado är.

Det här inlägget postades i Musik, Vardag och sånt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Den musikredaktionella loopen

  1. Johanna skriver:

    Har också funderat på hur man ska hitta ny musik! jag menar förut var det enklast i världen, men jag minns inte hur jag gjorde? Funderar på om svaret är att leta upp obskyra festivalaffischer från olika länder och sedan googla på de namn som står i minst text. Det borde väl generera lite nytt blod till spotifylistan! Vi får starta en gemensam kurt russel -lista på spotify när jag bestämt mig för att skaffa det igen! 🙂

Kommentera

