Menskoppen (cue publikens jubel!)

Skulle jag skriva ytterligare tio inlägg i november? Alltså. Vet inte riktigt. Det blir ju ofta ju. Whatever.

Men, idag ska jag skriva om mina menskoppar. Instämmer jag i hyllningskören? Att jag gör! Välkomna till tältmötet. Psalm nummer åtta, börja.

CIMG1159

Här är de! För snart 1,5 år sen köpte jag den vänstra, upptäckte strax att den var i aningens fel storlek och numera har jag den högra, nr. lila istället.

CIMG1160

Som ni kan se på bilderna så ser det ut som en kopp, som man sätter in i sin slida under mensen för att fånga upp blodet. Istället för instängande, uttorkande, kliande, illaluktande bindor och tamponger använder jag den här. Varför då? Tja, varför inte? Jag har mens en vecka i månaden året om och mitt liv under dessa dagar har blivit fantastiskt mycket bättre pga denna lilla grej. Vik ihop, sätt in, se till att den vecklar ut sig och sitter ordentligt, bry dig inte på 8-12 timmar. Nej, det kommer inte läcka, det kommer inte märkas, det kommer inte synas. Sen tömmer man i toan, sköljer, sätter tillbaka in och slipper bry sig på ytterligare 8-12 timmar.

Men, är det inte skitäckligt? Det är ju mens??!! Tycker du det är äckligt att ta ut en tampong, fullmättad med blod, som luktar? Tycker du det är äckligt att byta binda? Åh nej, det finns ingen sanitetspåse! Tycker du det är äckligt att lite osäkert stå och paniksvettslaget känna hur bindan halkat snett lite och du känner den där otäcka rinnande känslan och du bara vet att du behöver en toalett NU om du inte vill ha blodfläckar på byxorna och fan också du är ju mitt ute på ett torg och ska inte hem förrän om flera timmar. Tycker du det är äckligt att vakna på morgonen och upptäcka att den blöjliknande nattbindan inte riktigt pallade trycket inatt heller när du vände på dig i sömnen och du nu har blodfläckar på lakanet? Tycker du det är äckligt med känsliga slemhinnor och du grimaserar när du sätter in den torra tampongen och bara känner hur den suger upp all fukt och du sen går runt och tänker på TSS hela dagen?  Tycker du det är äckligt? Menskopp är inte alls så illa. Det luktar inte. Om du inte vill behöver du inte titta på blodet. Du bara tar ut, tömmer och sköljer. Du kan göra det medan du blundar. Ok, kanske inte första månaden. Men sen går det automatiskt. Det funkar om du har mycket mens (töm snarare var 8:e än 12:e timma), det funkar om du har lite mens. Det funkar om du är ung, om du är gammal. Om du har fött barn eller är oskuld. Det funkar att sova med den, det funkar att träna, att simma, att bara sitta still vid köksbordet och skriva blogginlägg.

Well. Här: Menskoppen.se, m-koppen.se, ladycup.eu, Apoteket Hjärtat, LadyCup från Sverige. Slipp skiten bara.  Det är så att man vill ha mens jämt. Det har man ju dock inte och efter mensen kokar du den och så förvarar du den i en liten påse tills det är dags nästa gång.

De kostar mer än ett paket bindor, true. Men en menskopp håller i 5-10 år. Initial kostnad på 300 kr och sen tänker du inte mer på det förrän 2017. Passa på att köpa din kopp i samband med passansökan så vet du när det är dags att köpa en ny.

Inte övertygad? Alltså, du får fortsätta med illaluktande, instängande, ohygieniska bindor och tamponger. Det är inte det. Tänk bara på oss som har det så mycket bättre varje gång du byter binda eller läcker igenom.

CIMG1157

De oglamouröst upplysta bilderna är tagna med dålig kamera i dåligt ljus. Googlar ni menskopp finns det massvis fantastiska bilder på färgglada koppar. Lite som smågodis!

Det här inlägget postades i Sex och samlevnad, Vardag och sånt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Menskoppen (cue publikens jubel!)

  1. Lesthi skriver:

    haha, du har lyckats övertyga mig i alla fall. jag är bara orolig hur jag ska få in den. xD Tycker tamponger är knepiga till och med.

  2. LadyCup Sverige skriver:

    Fantastiskt vad du upplyser bra :))!
    Vill passa på att hälsa att i Sverige säljs Ladycup från http://www.ladycup.se :)!
    Där hittar ni alla 13 olika färger med tillhörande bomullspåse!
    Just nu är det kampanj på den transparenta!
    Med vänlig hälsning,
    Veronica
    LadyCup Sverige

  3. Kiwi skriver:

    Leshti, jag kan inte använda tampong- det går bara inte. Hur jag än gör så skaver de och jag känner av dem. Har använt menskopp sedan 2006, och har inga problem alls! Den känner jag inte av, den är så bekväm att jag varit nära att glömma bort den 😛

  4. isalu507 skriver:

    Som sagt här, Leshti, jag tror det kommer funka! 🙂 Det kan vara trixigt att få in den första gången, men det finns många olika sätt att vika den på så att det blir litet. Sköljer du den i vatten lite först med så blir den lite halare. Och alltså, tamponger. Dessa snustorra äckliga saker, det var ju sjukt obehagligt att sätta in dem. Inte alls samma sak med menskoppen!

  5. Lesthi skriver:

    Åh tack för svaren 😀 jag var ju mest orolig för att det skulle vara lika torrt och äckligt som en tampong, men det här låter ju mycket bättre. Jag är helt såld på det här nu, det låter som att en menskopp underlättar på massa vis!

  6. Anna Linnea skriver:

    Åh vilket bra inlägg!! Jag blev så glad när jag såg menskoppar på apoteket Hjärtat.
    Här är en liten bild jag målade i somras på temat:

Kommentera

