Bokcirkel eller 50 sätt att vara förbannad på en skitdålig bok

Så, för två dagar sen läste jag klart 50 shades of Grey, eller som jag kanske skulle kalla den ”Oerfaren flicka faller för manipulativ miljardär och har inget att jämföra så hon tror att hon måste gå med på allt, also hon kommer bara av att han säger till henne att komma.

Ja, men lite så. Alltså herregud. Herregud. 35 miljoner pers (kvinnor?) har läst den här boket och gillat den. Blivit kåt av den. Var är de upphetsande sexscenerna? De måste finnas i nåt gömt appendix som inte är med i den pocketupplaga jag har köpt. Det är krystade kåtmetaforer, uppstyltat språk, en oskuld som kommer första gången hon har sex med sin fantastiskt erfarne man. Det är en kvinna som första gången hon suger av någon efteråt får  frågan ”Har du ingen kräkreflex alls?” av den lyckliga karln som utan pardon kört ner kuken så långt han kan, ungefär. Hon blir stenkåt hela tiden, bara av att titta på honom. Hon får himlastormande orgasmer flera gånger varje gång de har sex, oftast av att Christian Grey tittar på henne och säger ”Kom för mig, Ana.” Varpå hon då faller samman och svimmar av pga postorgasmiskt välmående. Hon behöver inget utöver penetration, han håller fast henne och knullar henne utan övrig stimulering och hon ba’ kommer och kommer. Han binder fast henne med en grå slips, han smiskar henne med handen, med en ridpiska och han har ett kontrakt där det står specat vad hon ska gå med och inte gå med på inom deras förhållande.

Och alltså nej. Det funkar inte för mig. Är resten av världens kvinnor så svältfödda på schyssta sexfantasier att de blir kåta av det här? Är jag nåt slags perverterad avart som vill ha bättre skrivet sex för att gå igång på det? Jag blir mest bara irriterad, men ändå rätt lättad eftersom boken är rätt erbarmligt dåligt skriven med ett inte särskilt komplicerat språk så går den ändå fort att läsa. Anas inre gudinna (ja!!!!!!) kan stå där och stampa med foten bäst hon vill, det blir inte bättre.

Och Christian Grey? Ett manipulativt jävla as som ömsom är jättegullig och ömsom kall och avståndstagande. Som inte vill prata om personliga grejer utan bara vill ligga. Som blir rasande med stenhårda kalla ögon och vägrar prata med Ana pga att hon har vänner som är män. Han vill ju ha henne för sig själv! Som när hon uttryckligen sagt att JAG MÅSTE BORT FRÅN DIG ETT TAG dyker upp när hon åker bort, iväg till Georgia, för att hälsa på sin mamma. Hennes bästa vän anar oråd när Ana gråter hela tiden men det är ju bara för att Christian är så ”kompliceeeeeerad”! Ana kan hjälpa honom, Ana kan inte lämna honom. Och Christian han varvar sina stenhårda GRÅ SÅKLART ögon med att se varmt på henne och viska att han ska försöka, det är klart han ska försöka. Han gillar ju henne.

Alltså så sjukt arg som jag är på den här historian. Det är fan ta mig övergrepp och sättet han tar ifrån henne självbestämmanderätten vad gäller allt, vad hon ska ha på sig, vad hon ska äta, sättet han skickar henne saker med ursäkten att ”Jag är rik och väljer vad jag ska lägga mina pengar på.” Ah shit! Fan ta dem som tycker att det är är schysst erotica, för det är det alltså inte. Läs nåt annat. Läs Jean M Auel. Läs Erica Jong, Emmanuelle Arsan. Eller egentligen vad som helst. Tack.

E.L James did not bring Sexy back.

Det här inlägget postades i Bokcirkel, Populärkultur och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bokcirkel eller 50 sätt att vara förbannad på en skitdålig bok

  1. Mimo skriver:

    tack för denna recension! håller med dig till 100%. har ungefär hundra sidor kvar och pallar egentligen inte, men vill läsa klart för att kunna kritisera den till fullo.

  2. isalu507 skriver:

    Men ja! Tack för att du håller med mig! Jag har på riktigt läst recensioner som är ba’ Åh vilken vin kärlekshistoria och man kan bara drömma sig bort om denna man….

    Och när man påtalar att Eh…det är en historia om övergrepp och en erfaren mans manipulation av en oskuld utan tidigare erfarenhet så blir man bara slagen i huvudet med MEN KÄRLEKEN DÅ!! Tänk på kärleken!!!one11!
    Så frustrerande.

Kommentera

