OK, nu är jag ledsen igen eller kanske mest arg

Igår tänkte jag skriva ett inlägg i affekt, om den pågående utseendehetsen utifrån den här artikeln från Yahoo.

http://tv.yahoo.com/photos/emmys-unconventional-looks-slideshow/

Kolla bara. Artikeln, bestående av åtta bilder i en slideshow är en hjärteknipande historia om skådespelare som lycakts trots sina defekta utseenden. Det här är människor som omfamnat sina imperfektioner och trots, jag upprepar TROTS (så att det inte är nån tvekan kring det) dessa har de lyckats.

Vilka skådespelare har vi då i denna uppräkning? Peter Dinklage som är dvärgväxt? Robbie Coltrane som är rätt så överviktig? Nej. Vi har bl.a. Christina Hendricks. Detta under av alabasterhy, röda läppar, fantastiska bröst och timglasmidja.

Det skrivs att hon har överkommit sina fel och ändå lyckats. Ändå lyckats, trots att hon ser ut som satan.

Vi har Chloë Sevigny.

Ja kolla bara vad ful hon är. Hon är inte nån Sarah Michelle Gellar direkt (ja, på riktigt är det argumentet i artikeln.)

Men är inte några män med? Jorå, konstigt vore det ju annars. Och alltså, nu kan det låta lite fel när jag skriver det här. Steve Buscemi är en av mina favoritskådisar. Jag har sett allt han gjort. Jag ville vara Thora Birch när han sveper med henne ner i sängen i Ghost World. Men här tycker jag Yahoo har rätt. Här har vi en som lyckats trots att han faktiskt ser ut som stryk i en utseendefixerad värld. Steve Buscemi är ingen fager karl. Han platsar i artikeln.

Men att jämföra honom med Christina Hendricks eller Jessica Paré? Dessa vackra vackra kvinnor? Alltså fyfan. Det är så äckligt gjort av Yahoo. ”Kolla på de fula brudarna som lyckats.” Om de är fula, vilka är snygga?

Onwards to del två, vilken är relaterad (det gjorde att att jag blev mer arg och faktiskt skrev inlägget). Apropå snygghet och utseendehets, nu när vi ändå håller på. Jag har varit/är drabbad av ätstörningar. Idag håller jag det under hyfsad kontroll men känner mig ofta rätt tjock och oattraktiv trots att jag ligger inom spannet för normalvikt, midjeomfång och alla andra parametrar du kan tänka dig. Det här är något jag kämpat med, kämpar med. Det känns som att alla andra är smala, som att alla andra lyckas medan jag sitter fast i tjockträsket för alltid, TROTS att jag är normalviktig.

Vad anses normalvikt? Vad är egentligen under/övervikt? Om vi tittar en snabbis på modeller som gjorde att jag blev så arg idag. Plus-size modeller. Ralph Lauren går i bräschen för plus-size modeller. De är moderna, bryr sig inte om smalhetsen utan anställer denna tjej.

Sådär ja. Där har vi bilden av plus-size. Jag blir matt och undrar vad som anses vara smalt om hon är tjock. Skulle jag stå brevid henne skulle jag vara +++-size och då har jag alltså BMI inom normalintervallet och midjeomfång på 83 cm (ska vara under 88 för kvinnor).

Heja.

Det här inlägget postades i Populärkultur, Vardag och sånt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till OK, nu är jag ledsen igen eller kanske mest arg

  1. ingrita skriver:

    och apropå sjuka ideal osv, såg tv-programmet om Kate Moss häromdagen. Hon är ju känd som en kort modell. Hon sas där vara 1,74!! Doh? Kort!? Trodde att korta modeller var under 170… sjukt!

  2. frokenfinnemang skriver:

    Jag blir så jä-la förbannad!!! Vart faan är vi på väg?! Det är ju helt för jävligt och hemskt! Jag vill inte delta i detta!!! Jag lider själv av ätstörningar. Så på sätt och vis gör jag ju redan det tyvärr. Det har gått bra länge, men så blev jag sjuk och tappade aptiten. Och sen var det kört. Nu har jag inte ätit på fyra veckor! Jag har så svårt att bryta och känner bara för att ge upp!!! Du ska vara stolt över vad du uppnått och hålla i det. Jag vet precis hur jävla jobbigt det och att det ibland bara känns som man vill slänga in handduken. Kämpa på tjejen jag tror på dig!

  3. ingrita skriver:

    så trist att vi går på det! och vi matas med det dagligen så det är ju lätt att trilla dit. kämpa på, sök hjälp! ❤

  4. sara skriver:

    fyfabian vad du är bra!
    fortsätt revolutionnera vår allt mer utseendefixerade och materialistiska tillvaro.
    heja!

Kommentera

