Lindex och deras oförmåga att ha varma barnkläder, förlåt, jag menar flickkläder.

Lady Dahmer skrev idag ett inlägg om hur flick- och pojkkläder åtskiljs genom att använda könsstereotypa färger, mönster och modeller. Rent korkat. Det har vi väl sett förut? Särskilt hos Lindex?

Jag har två systerdöttrar. En av dem hade ingen badrock och jag tänkte att det skulle bli en bra julklapp förra året.

Jag kollar KappAhl, inga ”tjejbadrockar.” Jag kollar HM, inga ”tjejbadrockar”. Går slutligen in på Lindex och hittar, tillslut, äntligen en ”tjejbadrock”.

Ok. Grejen med att jag letade efter ”tjejbadrockar” är för att mina systerdöttrar är rätt så klassiskt ”flickiga” och jag vet ärligt inte om min syrra skulle gillat att få en knallblå med dinosaurier på till tjejen (läser du det här och jag har helt fel, förlåt för förutfattade meningar).

Vadan grejen med badrockarna då? Jo. ”Killbadrocken”. Den var fluffig, blå, mysig, tjock, varm. Hade en liten dinosaurie på framsidan och en större på baksidan. Detta fluffiga, tjocka, mysiga, varma var något av ett tema som gick igen hos ”killbadrockarna” även i de andra affärerna.

”Killbadrocken”

Görfin, jag skulle inte haft nåt emot den. En sån där badrock man vill krypa in och mysa i efter badet.
Det fanns en tjejbadrock också.

”Tjejbadrocken”

Materialet är tunt trikåtyg. Tänk ungefär strumpor. Lite dekorativt ludd på kanterna, för chict ska det vara. Tänk dig att krypa in i den här efter ett bad när du är lite frusen. En vintermorgon när det drar lite från köksfönstret. När du vill mysa på fredagkvällen och bara tänker OMG LUDD PÅ ÄRMSLUTEN; PRECIS VAD JAG BEHÖVER!!! Alltså ärligt. Två affärer som säljer barnkläder (KappAhl, HM) hittar jag inte ens några TJEJBADROCKAR i och det enda Lindex har att erbjuda är en liten tunn trasa som inte skulle värma en träbit? Måste ni göra en knallrosa badrock för att den ska vara för tjejer, gör det då, bara den är mysig. Den där badrocken är definitivt långt från MYSIG.

Skärpning alltså. Tvååringar behöver inte CHICT LUDD. De behöver en mysig badrock.

Helst med en dinosaurie på.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lindex och deras oförmåga att ha varma barnkläder, förlåt, jag menar flickkläder.

  1. Lovisa skriver:

    Det är en gåta för mig hur människor kan se såna här bilder och ändå inte fatta hur vi formar våra barn i olika normer, mönster och roller. Det argument som jag är tröttast på är nog ”men hon valde den själv! Hon har alltid gillat rosa, klänningar och fluff.” Ja, det ligger nog i vårt DNA.

    • isalu507 skriver:

      Ja men det är klart det gör. Hon väljer ju inte rosa för att du alltid och endast enbart köpt rosa kläder till henne, det skulle ju vara en för lätt förklaring, det här kulturella könandet av våra barn… 😛

Kommentera

