Poly och fältbiologerna och min känsla av att jag tvättar håret för ofta

För ett gäng år sen var jag med i Fältbiologerna. Miljöarbetet var schysst, vi hade fina workshops, nycklade blommor, kollade på fåglar och en del nördade in sig på riktigt nischade saker som att identifiera fågelbröstben och sånt.

Efter nåt år eller två kände jag mig mer och mer obekväm i den här gruppen människor. Jag var ju intresserad fortfarande, kunde tänka mig sova i tält och kryssa fåglar och baka ekologiska kakor. Men det var en sektkänsla. Jag var aldrig riktigt bra på det. Jag hade inte tillräckligt snygga secondhandkläder, inte rätt märke på kängorna, inte tillräckligt mycket hår på benen. Jag tvättade håret för ofta och gillade att ha tjock vinterjacka istället för tre ylletröjor i lager på lager. Jag passade helt enkelt inte in.

Polyamori då, igen. Jag vet inte om det kommer vara konstruktivt det här, och jag kommer inte lägga in det i det i min blogg på det polyforum som jag är medlem på eftersom jag inte vill ha så mycket skit för det. Många inom polysfären (ah, finns den där sfären?) i Sverige verkar vara lite åt hippiehållet. Många verkar vara lajvare/spelare. Många verkar vara ovilliga att använda definierade ord utan vill bara vara fria i sin kärlek.

Efter den senaste tidens skriverier i bl.a. DN om polyamorösa så skrev Tanja Suhinina ett blogginlägg där hon ifrågasätter om det är så himla smart från polyhåll att framställa det på det viset i media. Alltså att vara poly är att vara lite hippie som räknar sina relationer i enheten kreplits och att det behövs ordlistor med det särskilda språk som ”vi” använder. För mig som helt rookieborttappad så tornar nu rörelsen upp sig framför mig och från kommentarerna från polyaktivisterna (detta ord använder jag nu INTE som en beskrivning på någon som går i tåget eller anordnar polyfikor utan bara som samlingsord för de som jag kommit i kontakt med när de och jag varit aktiva inom polysammahang på internet (tydligen viktigt att speca detta)) får jag lite samma känsla som jag fick sista tiden jag var aktiv inom Fältbiologerna. Det är samma ”rör inte vår mark”-känsla. Var det någon som internt kritiserade något som hände fick den mottaga stryk (ej fysiskt) tills den backade undan. Trots att man var intresserad av växter och ville titta på fåglar (a.k.a. utöva polyamori i detta fall) så räckte det inte eftersom man hade mage att kritisera rörelsen och då var man inte Fältis (a.k.a. poly) på riktigt. Jag vet inte varför jag drar fältbiolog-parallellerna men det var det första jag associerade till när jag läste både DN:s artiklar, Tanja Suhininas kommentar kring det hela och sen alla de kommentarer som uppkommit i en diskussion kring hennes kommentar. Det får mig att inte vilja vara med, för det verkar som om det inte skulle falla i god jord om jag någon gång skulle vilja ifrågasätta hur rörelsen ser ut och att de enda som representerar är en liten hippieliknande  del av alla de som lever icke-monogamt.

Jag har inte alls varit aktiv länge eller väl inom den här rörelsen, om man nu kan kalla det rörelse. Det enda jag egentligen vill är att med kommunikation och kärlek hantera de människor  jag möter och de relationer jag väljer att upprätthålla. Utan kreplits. Jag är inte lajvare, jag har ofta helt normala kläder och jag kommer aldrig skaffa dreads. Jag är nog inte vad folk tänker på när de tänker poly eller relationsanarkist eftersom jag inte har de yttre attribut som många sammanknippar med det (lite hippie, va?) eftersom det är den bilden som ofta målas upp.

Vart jag vill komma? Jag vet inte riktigt. Men vi säger så så länge. Så som det verkar idag så är jag tveksam till att bli aktiv del av en rörelse som inte kan ta intern kritik. På återseende i denna fråga.

Det här inlägget postades i Sex och samlevnad, Vardag och sånt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

