Om det här med självinsikt.

Har man ett hållbart förhållande om den ena parten går runt och spänner sig för att hon tror att den andra parten vill göra slut? Har man ett hållbart förhållande om den andra parten är rädd att säga något som kan uppfattas som kritik eftersom den ena parten då kommer tro att den andra parten kommer göra slut?

Nej.

Lägg på detta en nästan färdigutbildad lärare som ville massor med sitt liv, som ville engagera sig, göra skillnad, träffa människor, prata, diskutera, skriva, läsa, analysera. En människa som har ett inte särskilt mentalt stimulerande arbete som tänker att sen. Men när sen aldrig kommer och människan inte märker själv att hon är kvar just där hon var för ett år sen när hon bestämde sig för att göra något åt att sen inte skulle bli så särskilt sen utan mer nu. 

Ja, det är jag. Glidaren. Hon som fick ett jobb, läste lite böcker, gick på lite spelningar. Hon som träffade en fantastisk man som hon blev förälskad, kär i. Och han märkte när den första förälskelsen gick över att jo, hon är fortfarande smart men hon gör ingenting med det. Det gjorde ont att höra det. Klart jag blev ledsen. Förstod inte först. Utmanar jag dig inte? Hur kan jag ändra mig för att utmana dig? 

Och där har vi den stora breaking pointen. Jag ska inte ändra mig för att utmana dig. Jag ska ändra mig för att utmana mig. Utmana mig själv så att jag växer, så att jag tar mig vidare. Använda det jag har och inte låta det ligga i träda. Det gör ont att få självinsikter, att fundera över sitt liv och inse att där jag är nu, där vill jag inte vara. Innehållet ska vara kvar, men det ska ökas. Det måste ökas. Det har jag inte insett förän nu. Ikväll. Var vill jag vara om ett år? Vad vill jag göra? Projekt, engagemang. Jag vet inte riktigt, men det måste utforskas. Den här bloggen? Ja, den hade jag en plan för, som inte fullföljdes. 

Stora ord. En bit på vägen.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

